Sunday, April 29, 2007

Nepaleser-fri

I dag holder jeg Nepaleser-fri dag. Det er måske ikke så politiske korrekt, men jeg har brug for det.
Efter to dage i ufrivillig eksil i Butwal p.g.a. banda, hvor jeg bl.a. på et tidspunkt fandt mig selv på ’Pricinpal’s Office’ på Butwals science college ventende på at en ellers utrolig sød nepalesisk dame betalte sin søns skolepenge, mens jeg overvejede hvad §#¤%& jeg havde gjort for at befinde mig i den situation! Der kunne jeg så sidde og beundre de talentløse portrætter af Einstein, Newton og, ja, Nils Bohr.
På det der skulle have været min fridag i går, måtte vi så holde det møde i JASC, som vi skulle have brugt torsdag og fredag på og udstrækningen blev derefter: 10 timer. I øvrigt et krumme-tæer-agtigt pinligt møde for JASC. Vores ’Programme Officer’ (PO) fra Kathmandu var der for at være med til et møde, hvor organisationens ’beneficiaries’ (10 udvalgte) skulle evaluere det forgangne kvartals aktiviteter (som sædvanligt en smule forsinket). Ud af de 4 workshops og møder der var blevet holdt for ’beneficiaries’ (i forvejen ikke imponerende på 3 måneder), var der én workshop der fik ros (men som PO mente var for teoretisk), to hvor folk ikke kunne gengive hvad indholdet var, og én hvor vi ikke kunne afgøre med sikkerhed om der var nogen af de fremmødte der havde deltaget eller ej - i begge tilfælde ikke en kompliment til kurset! Jeg ville i hvert fald skamme mig hvis det var mig der var ansvarlig. Det gode er, at der så måske kommer lidt mere fremdrift i tingene.

Ja, så jeg holder mig inden døre i dag. Jeg har lige gjort et forsøg på at lave vandmelon sorbet så jeg er helt svedig oven på indsatsen (her er over 40 grader). Ellers er den gode nyhed at vi har fået bevilget en gasovn af MS. Strømmen her i huset kan kun få el-ovnen op 120 grader eller 160 på en rigtig god dag. Men om tre uger når vi får gasovnen er der ingen grænser for alle de brød, boller, kager og gratiner vi skal bage…

Politisk er det stadig ret cirkus-agtigt her i Nepal. I parlamentet er der ikke blevet taget nogen beslutninger de sidste par uger, fordi Maoister og Madeshier (folk fra Terai) er blevet enige om at råbe slagord og forstyrre så meget, at der ikke kan foregå nogen normal debat. Grunden er så vidt jeg har forstået, at de ikke er tilfredse med den måde valgkredsene til den udskudte folkeafstemning til en forfatningsgivende forsamling er delt op på. Samt for at protestere mod at folkeafstemningen er blevet udskudt (20 juni var alt for snart til at sikre et fair valg mente ’electoral commision’, hvilket de nok har ret i).

For nylig skete der i øvrigt det at Maoisternes leder Prachandra’s bil blev ’stjålet’. Eller d.v.s. det var faktisk den tidligere ejermand fra hvem Maoisterne havde konfiskeret bilen som havde en ekstra nøgle, og da han så den holde på en parkeringsplads, mens Prachandra var til et vigtigt møde, satte han sig ind og begyndte at køre væk. Det satte Prachandra’s sikkerhedsvagter selvfølgelig en stopper for, men det var jo lidt svært at nægte at det var mandens bil, når nu han havde nøglerne til den, så det endte med at partiet er erklærede at de faktisk hele tiden havde tænkt sig at levere bilen tilbage og liiiige var på vej til det da manden selv tog affære. Helt sikkert!



Her et par fotos fra sidste weekends besøg hos Jakob og Sara i Tansen inkl. 8-timers vandretur...

1 Comments:

At 11:34 AM , Blogger Martin Steiner said...

Godt at hoere nyt fra arbejdslivet. Jeg ville vaere meget glad for at hoere, hvordan man fejrer 1. maj i Nepal, saa det ville vaere fedt, hvis I kunne skrive lidt om det. Bortset fra det, haaber jeg I har det godt og nyder det nepalesiske liv!

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home